een solaminja in Tongo - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu een solaminja in Tongo - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu

een solaminja in Tongo

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

22 Februari 2009 | Ghana, Tongo

Wanneer ik op mijn fietsje door tongo rijd, hoor ik regelmatig iemand 'solaminja' roepen! Dat betekent blanke. En dat ben ik dus. In mijn dorpje zijn weinig blanken, dus ik ben de plaatselijke beroemdheid! Ik voel me soms net de koningin want ik kan blijven zwaaien naar de kinderen langs de weg:-)
Iedereen is ontzettend aardig en de kinderen zijn nieuwsgierig. Ze kennen een aantal Engels zinnetjes (how are you? We are fine, thank you) dus die worden graag naar me geroepen.
Ik heb het zo leuk in Tongo! Ik woon op een hele grote compound, waar ik nog steeds lang niet iedereen ken. Bij mijn gezin wonen mijn vader en moeder met hun 5 kids, mijn oma, en 2 'zussen' (iederen is je broer/zus (even oud) vader/moeder (broers en zussen van je ouders), oom/tante (mensen die ouder zijn) of zoon/dochter (de jonge kinderen). Met hen ga ik het meeste om.

Ik verander langzamerhand in een echte Ghanees haha. Ik kan al water op mijn hoofd dragen! De eerst keer dat ik dat deed, droeg ik een hele grote bak met ong 25 liter, na 25 meter lopen zat er nog ongeveer 2 liter in, de rest was er al uit gevallen! Iedereen vond het heel grappig! Maar nu kan ik al een emmer van 10 liter dragen (maar ik gebruik wel mijn handen). Kinderen leren al op jonge leeftijd dingen op hun hoofd te dragen en vooral de vrouwen zijn er erg goed in! Die dragen van alles op hun hoofd: water, hun winkel, hun boodschappen, hout voor t vuur, enz.
Ook help ik af en toe mee met het eten koken. Ik mag de kruiden en specerijen dan fijn stampen.
En dan de grootste verandering: sinds gister heb ik ongeveer 72 duizend vlechtjes op mijn hoofd! Ik heb er 10 uur voor moeten zitten, maar dan heb je wel wat:-)

Bekijk de fotos maar voor het resultaat!

  • 23 Februari 2009 - 06:38

    Loes En J.:

    moest je echt 10 uur achter elkaar zitten, dat is gewoon een hele dag.... Ik ben inderdaad benieuwd naar de foto's!!
    tof dat het op de compound zo leuk is, op school kan je over een tjdje vast wel kleine veranderingetjes inzetten en daar dan trots op zijn. voor nu is het gewoon fijn dat er nog iemand is.
    DIkke kus

  • 23 Februari 2009 - 15:49

    Cliff:

    10 Uur, wow. Jammer genoeg zie ik nergens een foto van jou met vlechten... Alleen een foto met jou in een Ghaneze outfit. Leuke foto trouwens!

    Is die familie waar je woont in Tongo Ghanees of zijn het kolonisten?

    Liefs,
    Cliff

  • 25 Februari 2009 - 06:20

    Lau:

    ha lieverd, staat je goed je nieuwe outfit!! loop je nu dagelijks in deze kleding rond of hang je de hippe hollander uit? ben reuze benieuwd naar je vlechtjes! dikke kus!

  • 26 Februari 2009 - 07:08

    Barbara Buuf:

    Hey buufie, sjeemig wat leuk allemaal! Ik hou je weblog in de gaten hoor! xxx

  • 26 Februari 2009 - 11:09

    Christel:

    Hoi Ingrid, ik zit nu voor het eerst je blog te lezen. Wauw wat een ervaringen! Voel je je al een beetje juf? Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat van 10 uur vlechtjes maken eruit ziet! Liefs

  • 27 Februari 2009 - 12:04

    NEZ=dope:

    Ooooh wat mooi!!! Vlechten=VET... maar euh...10 uren? Goeiedag! Ik vertelde het aan Abie en die was verbaasd dat het MAAR 10 uren duurde, haha. En Ghanese outfit staat je toppie!
    Kortom, je bent zo goed als ingeburgerd:-)

    Dikke kussen

  • 28 Februari 2009 - 18:30

    Claudia:

    Dag koningin Solaminja! Wat een leuke foto, zet je er ook nog een op met t eindresultaat? Jeukt t al? Ik ben blij dat t zo leuk is daar.
    Hier alles oke, maar weer baanloos. T was t niet voor mij en heb dus gewoon ontslag genomen. Nu op zoek naar werk op een kinderdagverblijf, met als doel de taal beter leren. Morgen ga ook ik op t fietsje, een nieuwe dag om werk te vinden. Wat zijn we als Nl'ers toch gehecht aan ons fietsje he?! Veel liefs en een dikke kus en hug, Clau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 38653

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: