God is GREAT - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu God is GREAT - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu

God is GREAT

Door: Yinmahme (=Ingrid)

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

31 Mei 2009 | Ghana, Tongo

Tegenwoordig zien jullie mijn Ghanese naam bij mijn bericht staan:Yinmahme. Deze naam betekent God is Great.
En zo is het hier ook. God is great, al the time. And all the time God is great. Zo begroet men elkaar op de radio bijvoorbeeld.
God is niet alleen great maar ook overal aanwezig! Overal zijn kerken en dan niet mooie oude kerken zoals bij ons, maar leegstaande lokalen, kerken in aanbouw soms zelfs gewoon een veld met stoelen. Je hebt keuze uit honderd verschillende soorten: katholiek, doopsgezint, pinkstergemeente, jahovagetuigen en allerlei afrikaanse kerken.
Wanneer ik 's morgens wakker wordt hoor ik een priester op de radio schreeuwen. Nee niet gewoon praten, hij is zo bevlogen en vol van de Heer dat hij dat niet op een laag volume kan verkondigen.
Voordat een vergadering op school begint, bidden we samen. We danken God dat we kunnen werken, dat we gezond zijn en dat hij altijd over ons waakt.
Om te laten zien hoe blij je met God bent, versier je je auto met bijbeltekten of spreuken als God Bless, No Jesus, No life of God's signature had no eraser.
Ook wanneer je een winkel hebt, strijk je zelf niet met de eer. Nee..God heeft je geholpen en zonder hem was het nooit gelukt om je shop te openen. Dus noem je je winkel No God, no glory hairsaloon, The Lord is mt sheperd chopbar of Jesus loves me Supermarket.
OVERAL waar je kijkt is God.
Wanneer je ziek bent geweest thank je God dat je weer beter bent. Wanneer je broer examen moet doen, bid je voor hem. En wanneer mensen mij vragen wanneer ik weer terug kom naar Ghana antwoord ik: By Gods grace I will come back. But I don't know. Only God knows!

Wat voor ons soms heel moeilijk is om te begrijpen is het eeuwige vertrouwen wat men in God heeft. God laat het regenen, God zorgt dat je gezond blijft en God helpt je wanneer je het moeilijk hebt.
Dat vertrouwen is prachtig, want het geeft hoop in de meest troosteloze situaties. Maar het maakt ook passief: Waarom zou je onder een muzkietennet liggen als het God is die bepaald of je malaria krijgt of niet. Waarom zal ik hard werken als het God is die voor mij bepaalt of ik succes heb of niet?
Voor mij soms ongelooflijk. Maar wanneer ik in een kerk ben en iedereen zo vol overtuiging zie zingen en bidden ben ik wel eens jaloers. Waarom kan ik me niet gewoon overgeven aan de hogere machten. Waarom kan ik niet gewoon dingen aannemen. Maar dat gaat niet, ik denk veel te graag na...

  • 01 Juni 2009 - 08:49

    Angela:

    Tja...

    Leuk stukje geschreven!

    Liefs An

  • 01 Juni 2009 - 11:30

    NEZ+ING4ever:

    AmEn!

    Mooi stukje Yinmahme!

    Kussies!

  • 02 Juni 2009 - 12:00

    Christel:

    Hoi Ingrid,

    Met nadenken is ook niets mis hoor, haha. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Die had ik nog niet gezien. Lukt het jou ook al een beetje om zo'n ton, vaas of mand op je hoofd te tillen? ;)

  • 02 Juni 2009 - 18:33

    Janneke:

    Lieve Ing,
    nog steeds lees ik met veel bewondering jouw verhalen en avonturen. Heel veel plezier nog daar en een dikke knuffel van Rick en mij xxx Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 38648

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: