Goed doel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu Goed doel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu

Goed doel

Door: Yinmahme (=Ingrid)

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Mei 2009 | Ghana, Tamale

Voordat ik naar Ghana ging, heb ik de longen uit mn lijf gerend en heel veel geld opgehaald. In de afgelopen 4 maanden heb ik daar al heel wat dingen van gedaan.

- Ik heb meubels (tafels en banken) laten maken voor de KG (kindergarden, dus groep 1 en 2). Toen ik kwam zaten de kinderen op matten op de grond, veel te dicht op elkaar. De meubels zijn prachtig, maar helaas..ze worden niet gebruikt!!!!
Omdat ik officieel de meubels niet heb gegeven (dat heb ik via Meet Africa gedaan), is het moeilijk om te achterhalen waarom de stoelen en banken keurig staan opgestapeld in een leegstaand lokaal. Wat ik er van begrepen heb is dat ze wachten tot het nieuwe gebouw wordt gebruikt. Er wordt een nieuw deel bij de school gebouwd en dat is nog niet klaar. Zodra dat klaar is, gaan de meubels daar naartoe..
- Ook heb ik 300 Euro aan Stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.com) gegeven. Dit is een stichting opgezet door 4 HBOVers die via Meet Africa in Bolga zaten. Ze merkten dat er te veel kinderen aan malaria stierven en wilden hier graag iets tegen doen. Ze geven voorlichting over malaria en delen muskietennetten uit aan zwangere vrouwen en moeders van jonge kinderen.
Ik ben een paar keer mee geweest met een 'project'. Joyce, een van de oprichters was nl weer terug in Ghana om het werk voort te zetten.
Tijdens een 'project' gaan we naar een afgelegen dorp, waar medische hulp niet toegankelijk is. Vrouwen vanuit de hele omgeving komen naar 1 punt. Daar geeft Nurses on Tour een voorlichting over malaria: wat is het, wat veroorzaakt het, wat zijn de symptomen, hoe kan je het voorkomen en hoe gebruik je een muskietennet?
Daarna kunnen alle vrouwen een net ophalen.
Joyce heeft de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de stichting. Gebruiken de vrouwen het net en lijdt het daadwerkelijk tot minder gevallen van malaria? JA!! De netten worden gebruikt, bijna overal hingen ze, en er zijn minder kinderen die malaria kregen.
Zeer goed doel dus!!
- Verder geef ik geld aan Ibrahim (van Meet Africa). Hij is een pro-poortourism project aan het opstarten in een dorp bij Bolga. Er wordt een guesthouse gebouwd. Alles wat wordt gemaakt, komt uit het dorp (of de omgeving), ook alle mensen die er werken, komen uit het dorp. Op deze manier heeft de hele community profit van het guesthouse. Al het geld dat wordt verdiend gaat naar de mensen in het dorp, bijv. naar de school.
Het is een prachtig guesthouse (vorige week hebben we er met zn allen geslapen) en een heel goed doel..
- Verder gebruik ik het geld om spullen voor school te kopen (boeken, schriften, etc.). Ik ben nu van plan om een toneelstuk met een groep kids op te gaan voeren voor de mensen in Tongo,het materiaal dat we daar voor nodig hebben, koop ik ook van het geld.
Verder gebruik ik het geld voor mijn familie. Laatst had mijn vader speciale medicijnen nodig die hij zelf nooit zou kunnen betalen. Via Meet Africa heb ik hem het geld gegeven.
En vanmorgen ben ik met mijn zoon (haha, zo heet dat als het een baby is uit je compound) naar het ziekenhuis geweest. Hij krijgt een check-up want t ventje is veel te klein en waarschijnlijk ondervoed.
- Het laatste deel van het geld wil ik voor de school gebruiken. Ik wil proberen om of nieuwe matrassen te kopen of een aantal nieuwe bedden (niet alle kids slapen op n bed).

Het geld komt dus goed terecht!!!
Op een aantal foto's kunnen jullie de nieuwe meubels zien. (de kids die aan het appaudiseren/zwaaien zijn)

  • 21 Mei 2009 - 21:08

    Jennifer:

    Wauw wat een verhalen, Ing. Heel boeiend en zo te lezen ben je echt je missie aan t volgen.
    Ik vind je super stoer. Liefs en enjoy nog de laaste periode.

  • 23 Mei 2009 - 06:05

    Patricia:

    hoi!
    waauw, wat doe je goede dingen met het geld! gaaf om te lezen!
    hopelijk gaat verder ook alles goed met je! volgens mij wel, volgens mij ben je wel een 'african lady':)
    groetjes patricia ('oud-tamale')

  • 25 Mei 2009 - 14:03

    Marijke Blijleven:

    Dag Ingrid,

    Wat leuk te lezen hoe veel goed werk je daar doet, hoe is het verder op je schooltje, kenne de kinderen al wat Nederlandse gebaren?
    Hier gaan we weer richting zomer, het weer wordt goed en de formatie wordt gemaakt. We hebben hierin nog een aantal gaten en hopen van harte dat je weer bij Signis terug wilt komen. Zou je me hierover willen mailen?

    Groeten, Marijke

  • 28 Mei 2009 - 22:10

    NEZ+ING4ever:

    Wow... wat een gave foto's!!!
    Je doet het goed daar meid, ben erg trots op je!
    Je hebt nog maar 2 maandjes te gaan, tssss ik wil je ook niet nog langer missen!
    Ik ga ff op zoek naar jouw Ghanees tel.nr. en dan sms ik je ff ok?

    Dikke Hollandse zoenen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 38655

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: