Kukeleku - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu Kukeleku - Reisverslag uit Tongo, Ghana van Ingrid Roos - WaarBenJij.nu

Kukeleku

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

12 Maart 2009 | Ghana, Tongo

Half zes...Ik word wakker. Ik hoor een haan kraaien, de compound ontwaakt. Mijn vader zet de radio net iets te hard aan, ik kan niet meer slapen. Dan nog maar even lezen, nog heel even tijd voor mezelf, voordat ik weer een onderdeel van Ghana word..
Mijn broertje en zusje komen kijken of ik wakker ben en kruipen bij me onder de klamboe. We kletsen en knuffelen even en daarna is het echt tijd om op te staan. Sinds kort slaap ik buiten, binnen is het veel te warm! Het zweet gutst al van me af zonder dat ik iets doe.
Ik rek me uit en zeg slaperig tegen mn moeder: ebege. Ze antwoordt Nabaa, ebege. Ze vraagt of ik goed geslapen heb. Dit allemaal in het Talen oftewel het Tongolees, wat ik al een klein beetje begin te leren.
Ik pak mijn emmer en vul die met water. Er staat een grote heksenketel waar mijn zusje Mavis net vers water uit de pomp in heeft gedaan. Met een blikje kan ik mijn emmertje vullen. Hup naar de douche, multifunctioneel, want het is ook gelijk de wc! Met een soort beker gooi ik water over me heen en zo kan ik me wassen. Heerlijk zo'n koude douche ' s morgens!
Jennifer, mn andere zusje, komt me mijn hete water brengen, voor de warme chocomel die ik ' s morgens drink. Ik eet er nog een beetje droog brood bij en dan is het tijd om naar school te gaan.
Het is 5 minuutjes fietsen en op het schoolplein word ik vrolijk begroet door de kids! Er is altijd wel iemand die graag wil helpen om mijn tas te dragen. Tussen 8 en 9 wordt er nog weinig les gegeven, dus ik klets met collega's, met de oudere kinderen en ik speel met de kids uit mijn oude groep.
Om 9 uur is het tijd voor pap. Alle kinderen krijgen hun ontbijt. Na een week of 6 weten ze nu dat ik geen pap hoef (blgh..wat is dat smerig, het smaakt naar zure geit!). Hierna is het tijd voor mijn eerste groep. De kinderen noemen het ' funnyclass'! Dus dat is een groot compliment. Iedereen gedraagt zich voorbeeldig en er hoeft geen stok aan te pas te komen. Met de jongste kinderen beeld ik dieren uit: hoe loopt, eet en drinkt een olifant/koe/krokodil/leeuw/kip.
Met de oudere kinderen word het al meer drama/toneelspel: uit een klein doosje toveren ze van alles: fietsen, spiegels, bussen, een paard, tandenborstel en nog veel meer. Ze zijn creatiever dan ik dacht en iedereen durft! Hier word ik zo gelukkig van! Dit is wat ik graag doe en ook de kids gaan met een lachend gezicht terug naar hun klas.
Per dag geef ik 2-3 uur les. Heel weinig, maar hier is het genoeg. Vanaf volgende week heb ik mijn takenpakket uitgebreid, ik ga de middelbare scholieren seksuele voorlichting en gezondheidslessen geven!
Om 1 uur fiets ik weer naar huis. Op weg naar huis word ik aan alle kanten begroet en ik groet vrolijk terug. Thuis komt mn broertje op me afrennen en ik ben blij iedereen weer te zien.
Na de lunch (meestal rijst en bonen met tomatenprutje) ga ik even rusten, wat lezen of muziek luisteren. Soms ga ik even naar de markt om wat spulletjes te kopen. Of ik was mijn kleren, op de hand met koud water!
's Avonds krijg ik TZ te eten. Dat is een soort maismailbal met een soepje erbij, je eet het met je handen. Na nog wat kletsen en spelen met de kids (bijna alle kinderen van de compound zingen 'papegaaitje, leef je nog' uit volle borst mee :-) is het tijd om te douchen, tanden te poetsen en weer onder m'n klamboe te klimmen.
Ik val moe en blij in slaap!!

  • 12 Maart 2009 - 18:39

    Marianne:

    Hey lieve Ing

    Wat leuk om eens precies te horen hoe je dag gaat! Ik zie het helemaal voor me. Ik lees ook boeken van mensen die zo schrijven over hun ervaringen. Het is dan altijd net of ik er echt bij ben. En dat heb ik nu bij jou ook! Een ideetje voor de toekomst?

    Het is trouwens wel lekker divers wat je met al die kinderen doet zeg: nu ook nog de middelbare school met voorlichting...wie had dat gedacht.

    geniet maar lekker verder, zusje

    dikke kus
    Marianne

  • 12 Maart 2009 - 19:03

    Angela:

    Hey sister!
    (moet alvast even wennen natuurlijk!) Wat een onwijs leuk bericht. je leest er echt in hoe naar je zin je het wel niet hebt en je krijgt een goed idee hoe het allemaal gaat, zo'n dag. super, dat het nu allemaal gaat zoals je graag zou willen! wel vroeg opstaan zeg... maar dan heb je wat aan de dag, zullen we maar zeggen. nou succes weer met alles. ik ben nu in het vaccinatiestadium (=irritatie om de bureaucratie...)

    liefs an

  • 12 Maart 2009 - 21:12

    Christel:

    Klinkt geweldig! Ben stiekem een beetje jaloers... Het lijkt alsof je het helemaal jouw ding maakt, je eigen ideeen erop loslaat, super! Zou wel een video willen zien van 'Papagaaitje leef je nog' op z'n Ghanees haha. Veel plezier met je funny class :)

  • 12 Maart 2009 - 21:43

    Je Echte Vader:

    Hallo Ingrid,

    Dat is opmerkelijk: je wordt nu collega docent voortgezet onderwijs. Dat is wel heel razendsnelle promotie.
    Ik heb vandaag mijn kids (5 VWO) aangekondigd dat ze in Ieper een liedje uit / over de Eerste Wereldoorlog moeten zingen (reacties niet erg positief ...). Ik zal ze zeggen dat ze een voorbeeld moeten nemen aan de Ghanese kids. Wij gaan als begeleiders ook zingen. Moeten nog wel flink oefenen.

    GRoetjes en hou je taai!

    Gerrit

  • 13 Maart 2009 - 10:42

    Christa:

    Hey In!

    Wat fijn om te lezen dat je het nu leuk hebt en dat het goed gaat! Ook leuk om zo'n hele dagindeling te lezen, je vraagt je toch af hoe zo'n dag nou verloopt. Wij hebben gisteren onze sponsorloop voor Ghana (Drobonso) gedaan. Er kwamen Ghanese trommelaars (komen die dan lopend uit Ghana, juf?:)) en dat gaf een gezellige sfeer, al die kinderen klapten mee op het plein.

    XC

  • 13 Maart 2009 - 15:40

    Esther:

    He Ingrid!

    Ik heb je waarbenjij.nu inmiddels gevonden, leuk om je verhalen te lezen! Kan je er niet wat foto's opzetten van de familie? Of slaat de PC van t i'net cafe van Bolga dan weer eens op hol? ;-) Good luck met je werk op school en de groetjes daar! Geniet er van!

    Bye, Esther

  • 16 Maart 2009 - 12:06

    Patricia:

    heee ingrid!
    net ff je verhaaltje gelezen:)
    en heb gelijk mijn mailadres ingevuld, dus ik blijf op de hoogte:)
    ik ben gisteren weer thuis gekomen:)
    nog een hele goede tijd daar!!! maar zo te lezen heb je het goed naar je zin!!
    groetjes patricia (tamale)

  • 16 Maart 2009 - 17:02

    Anke:

    Ingrid, waar hoor ik nou? Heb jij een aantal dagen in de kliniek van Joyce en Mirjam doorgebracht? Dat was niet de afspraak! Hoe gaat het nu met je? Is het nodig dat ik een pak vla opstuur? Ohhhh, wat heb ik daarvan genoten trouwens, haha! Beterschap als dit nog nodig is. Ik zal regelmatig je site lezen, want je schrijft echt mooie verhalen! Groeten daar, mis Ghana en jullie!

    groetjes

  • 16 Maart 2009 - 19:51

    NEZ=dope:

    Met onze neuzen tegen het scherm vastgeplakt hebben Abie=OK en ik jouw verhaal gelezen. Jeetje meid, wat een leuk, heerlijk verhaal! Lijkt me een lieve familie waar je in bent opgenomen. En taken uitbreiding...toppie moppie! KUZZZ

  • 16 Maart 2009 - 21:03

    Loes En Kleine Koen:

    zo'n doordeweekse dag klinkt veel beter dan het ziekenhuis. Wordt snel beter zodat je je weer lekker en blij kan voelen!!

    kus

  • 19 Maart 2009 - 06:49

    Lau:

    hej schatje! wat leuk om je belevenissen van de dag te lezen. ben blij dat je weer thuis bent na je bezoek aan het ziekenhuis. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 38652

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: